A SZENVEDSEK LNCOLATA Rvidebb beszd [MN 14.]
2009.02.28. 21:52
gy hallottam.
Egy alkalommal a Magasztos Szakka-fldn, Kapilavatthuban, a Fgefa-ligetben tartzkodott. Itt a Szakka-nemzetsgbeli Mahnma felkereste a Magasztost. Odarve, dvzlte a Magasztost, s lelt eltte. Eltte lve, gy szltotta meg a Magasztost a Szakka-nemzetsgbeli Mahnma:
- Uram, rgta elfogadom a Tant, ahogyan a Magasztos hirdeti: “A mohsg az elme gytrelme, a gyllet az elme gytrelme, a tveds az elme gytrelme.” m noha elfogadom a Tant, ahogyan a Magasztos hirdeti: “A mohsg az elme gytrelme, a gyllet az elme gytrelme, a tveds az elme gytrelme”, mgis olykor mohsg kerti hatalmba elmmet, gyllet kerti hatalmba elmmet, tveds kerti hatalmba elmmet. Emiatt ezen tprengek, uram: vajon mi az, amitl mg nem szabadult meg a lelkem, hogy olykor mohsg kerti hatalmba elmmet, gyllet kerti hatalmba elmmet, tveds kerti hatalmba elmmet?
- ppen ez az, Mahnma, amitl mg nem szabadult meg a lelked, hogy tudniillik olykor mohsg kerti hatalmba elmdet, gyllet kerti hatalmba elmdet, tveds kerti hatalmba elmdet. Mert ha ettl megszabadult volna a lelked, Mahnma, nem laknl tbb hzadban, nem gynyrkdnl az lvezetekben. De mivel ettl mg nem szabadult meg a lelked, azrt laksz hzadban, s gynyrkdsz az lvezetekben.
Ha egy nemes tantvny felismeri s beltja a valsgot: “Az lvezetek rvid gynyrsget nyjtanak, sok szenvedst, sok gytrelmet okoznak, tlteng bennk a nyomorsg”, m az lvezeteken kvl, a kros dolgokon kvl nem tall rmet s boldogsgot, vagy valami jobbat ezeknl, akkor mg mindig nem mondott vgleg bcst az lvezeteknek. De ha egy nemes tantvny felismeri s beltja a valsgot: “Az lvezetek rvid gynyrsget nyjtanak, sok szenvedst, sok gytrelmet okoznak, tlteng bennk a nyomorsg”, s az lvezeteken kvl, a kros dolgokon kvl ms rmet s boldogsgot tall, vagy valami jobbat ezeknl, akkor vgleg bcst mondott az lvezeteknek, Mahnma.”
.................................................................................................................................................
Egy alkalommal, Mahnma, Rdzsagahban tartzkodtam, a Keselycscs-hegyen. Ez id tjt az Iszigili-hegy lejtjn, a Feketek-sziklnl, nagyszm dzsaina szerzetes folytatott nsanyargatst olyan mdon, hogy lemondtak az lsrl, szntelenl lltak, s ezltal slyos, knos, gytr fjdalmat szenvedtek. Egyik este, miutn befejeztem elmlkedsemet, fellltam, s felkerestem azokat a dzsaina szerzeteseket az Iszigili-hegy lejtjn, a Feketek-sziklnl. Odarve, gy szltottam meg a szerzeteseket:
- Dzsaina szerzetes testvrek, mirt folytattok nsanyargatst olyan mdon, hogy lemondtok az lsrl, szntelenl lltok, s ezltal slyos, knos, gytr fjdalmat szenvedtek?
A dzsaina szerzetesek gy vlaszoltak szavaimra:
- Testvr, Nthaputta szerzetes mindent tud, mindent ismer, maradktalan tuds s ismeret birtokosnak vallja magt: “Akr jrok, akr llok, akr alszom, akr bren vagyok, llandan teljes tuds s ismeret birtokban vagyok.” Mrpedig mondta: “Szerzetesek, ti elzleg bns cselekedeteket kvettetek el, azokat ezzel a gytrelmes nsanyargatssal kell levezekelnetek. Minthogy a jelenben megzabolzztok testeteket, megzabolzztok beszdeteket, megzabolzztok gondolataitokat, a jvre vonatkozlag nem halmoztok fel bns cselekedeteket. gy teht ha a rgebbi cselekedeteket vezeklssel megsemmistitek, j cselekedeteket pedig nem halmoztok fel, a jvben nem rvnyesl hats. Ha a jvben nem rvnyesl hats, a cselekedetek kvetkezmnye is megsemmisl. Ha a cselekedetek kvetkezmnye megsemmisl, a szenveds is megsemmisl. Ha a szenveds megsemmisl, az rzetek is megsemmislnek. Ha az rzetek megsemmislnek, minden szenveds vget fog rni.” Ezzel mi egyetrtnk, jnak ltjuk, kielgt bennnket.
E beszd hallatra gy vlaszoltam azoknak a dzsaina szerzeteseknek:
- Dzsaina szerzetes testvrek, tudjtok-e: lteztetek-e korbban, vagy nem lteztetek?
- Nem tudjuk, testvr.
- Ht azt tudjtok-e, dzsaina szerzetes testvrek: elkvettetek-e korbban bns cselekedeteket, vagy nem kvettetek el?
- Nem tudjuk, testvr.
- Ht azt tudjtok-e, dzsaina szerzetes testvrek: ilyen s ilyen bns cselekedetet kvettetek el?
- Nem tudjuk, testvr.
- Ht azt tudjtok-e, dzsaina szerzetes testvrek: ennyi s ennyi szenvedsnek vgre rtetek, ennyi s ennyi szenvedsnek mg vgre kell rnetek, s ha ennyi s ennyi szenveds vget r, minden szenveds vget fog rni?
- Nem tudjuk, testvr.
- Ht azt tudjtok-e, dzsaina szerzetes testvrek: hogyan lehet a jelen letben a kros dolgoktl megszabadulni, s az dvs dolgokat elrni?
- Nem tudjuk, testvr.
- Teht, dzsaina szerzetes testvrek, ti nem tudjtok: lteztetek-e korbban, vagy nem lteztetek? [stb.] Ha pedig ez gy van, akkor a dzsaina szerzetesek bizonyra azok kzl az egykori kegyetlen, vres kez gonosztevk kzl kerlnek ki, akik ismt emberek kztt szlettek jj?
- Gtama testvr, nem lehet boldogsg rn nyerni el a boldogsgot; szenveds rn lehet elnyerni a boldogsgot. Ha boldogsg rn lehetne elnyerni a boldogsgot, akkor Sznja Bimbiszra, Magadha kirlya nyern el a boldogsgot, mert Sznja Bimbiszra, Magadha kirlya boldogabban l, mint a tiszteletremlt Gtama.
- A tiszteletremlt dzsaina szerzetesek elhamarkodott s meggondolatlan szt szltak, amikor ezt mondtk: “Gtama testvr, nem lehet boldogsg rn nyerni el a boldogsgot; szenveds rn lehet elnyerni a boldogsgot. Ha boldogsg rn lehetne elnyerni a boldogsgot, akkor Sznja Bimbiszra, Magadha kirlya, nyern el a boldogsgot, mert Sznja Bimbiszra, Magadha kirlya, boldogabban l, mint a tiszteletremlt Gtama.” Elszr ellenkrdst kellett volna hozzm intzni: A kt tiszteletremlt r kzl ki l boldogabban: Sznja Bimbiszra, Magadha kirlya, vagy a tiszteletremlt Gtama?
- Igaz, Gtama testvr; elhamarkodott s meggondolatlan szt szltunk, amikor ezt mondtuk: “Gtama testvr, nem lehet boldogsg rn nyerni el a boldogsgot [stb.].” gy llvn a dolog, most csakugyan megkrdezzk a tiszteletremlt Gtamtl: “A kt tiszteletremlt r kzl ki l boldogabban: Sznja Bimbiszra, Magadha kirlya, vagy a tiszteletremlt Gtama?”
- Nos, dzsaina szerzetes testvrek, visszakrdezlek benneteket, s vlaszoljatok legjobb beltsotok szerint. Mit gondoltok, dzsaina szerzetes testvrek: kpes volna-e arra Sznja Bimbiszra, Magadha kirlya, hogy tkletes boldogsg llapotban tltsn el mozdulatlanul s sztlanul ht napot s jszakt?
- Semmikppen sem, testvr.
- Mit gondoltok, dzsaina szerzetes testvrek: kpes volna-e arra Sznja Bimbiszra, Magadha kirlya, hogy tkletes boldogsg llapotban tltsn el mozdulatlanul s sztlanul hat napot s jszakt, vagy t napot s jszakt, vagy ngy napot s jszakt, vagy hrom napot s jszakt, vagy kt napot s jszakt, vagy akr egyetlen napot s jszakt?
- Semmikppen sem, testvr.
- n viszont, dzsaina szerzetes testvrek, kpes vagyok arra, hogy tkletes boldogsg llapotban tltsek el mozdulatlanul s sztlanul egy teljes napot s jszakt. Kpes vagyok arra, hogy tkletes boldogsg llapotban tltsek el mozdulatlanul s sztlanul kt napot s jszakt, hrom napot s jszakt, ngy napot s jszakt, t napot s jszakt, hat napot s jszakt, ht napot s jszakt. Nos, mit gondoltok, dzsaina szerzetes testvrek: gy llvn a dolog, ki l boldogabban: Sznja Bimbiszra, Magadha kirlya, vagy n?
- gy llvn a dolog, a tiszteletremlt Gtama boldogabban l Sznja Bimbiszrnl, Magadha kirlynl.
gy beszlt a Magasztos. A Szakka-nemzetsgbeli Mahnma rmmel s elgedetten hallgatta a Magasztos szavait.
|