VII. A SMN S TRSADALMA
2006.07.03. 14:52
1. A smn feladata
2. Trsadalmi helyzet
3. Smnok egyms kzt
4. A smn halla s temetse
VII. A SMN S TRSADALMA
1. A smn feladata
Ahhoz, hogy a samanizmus lnyegt megismerjk, elssorban arra a dnt fontossg krdsre kell vlaszt keresnnk, hogy milyen szerepet jtszik a smn a maga trsadalmban. Mindenekeltt meg kell llaptanunk, mi a smn feladata, mirt van r szksg a nemzetsgben. Tudvalevleg az emberi kzssg minden tagjnak van valami feladata, amely a munkamegoszts keretben hozzjrul a mindennapi szksgletek ellltshoz. Vajon a smn milyen szksgletet elgt ki? A valls vdelmezi s az idealistk az ember "transzcendens" irnti vonzdsrl beszlnek, s azt lltjk, hogy az embernek a maga anyagi s kulturlis szksgletein tl van egy transzcendentlis szksglete is, az ember si "istenkeresse". Ha azonban kzelebbrl megvizsgljuk a samanizmust, azt ltjuk, hogy ebben a komplexusban nyoma sincs semmifle transzcendentlis szksgletnek. Mint mr lttuk, a szellemekben val hit egyszeren az objektv erkkel szemben rzett tehetetlensgbl szrmazott, s a szibriai vadsz s psztor nem akart egyebet a szellemektl, mint a maga anyagi szksgleteinek optimlis kielgtst. Ebbl kvetkezik, hogy a smn is, ha nem is kzvetve, hanem bizonyos tttelekkel, az anyagi szksgletek kielgtse cljbl tevkenykedik. Ha ssze akarjuk foglalni a smn feladatt, gy fogalmazhatjuk meg: mindazoknak a dolgoknak a megismerse vagy elvgzse, amelyekre a mindennapi halandnak szksge volna, megoldsukra azonban a maga emberi erejvel kptelen. Elssorban a trben vagy idben tvoli esemnyek feltrsa a feladata. gy pldul a smnhoz fordulnak, hogy az elveszett rnszarvas holltt feldertse, a leend halszat vagy vadszat sikert kitudakolja. Ezen a voltakppen jsl, jvendmond tevkenysgen kvl a smnnak a gygyt ember, az orvos szerept is be kell tltenie: meg kell llaptania, mi a beteg baja, s hogyan szntethet meg a betegsg. Az ember testn kvl az ember lelkvel val trds is az feladata; vezeti a halott lelkt a holtak birodalmba, mivel az egyedl nem tallna oda, s ha a fldn, az emberek kzelben maradna, zavarn az lk nyugalmt. Vgl, mint a termszetfltti lnyek s az emberek kztti kzvettnek feladata a klnbz ldozatok bemutatsa is, amelyekkel a szellemektl engedmnyeket s elnyket csikarhatnak ki. A smn ezt a tevkenysget mestersgszeren folytatja. Akkor teremthet kapcsolatot a termszetfltti lnyekkel, amikor akar, illetve, amikor erre a hozzfordulnak szksge van. A termszetfltti lnyekkel val rintkezs mdja a "rvls", az eksztzis: ez ers dobols, tncols, nekls s kurjongats kzben gerjed a teljes rvletig. Ami az eksztzist illeti, a smnnak tmegpszicholgiai szksgletet is ki kellett elgtenie: a smn eksztatikus llapota levezetett bizonyos feszltsgeket. Ennek az eksztatikus llapotnak az alapja, mint lttuk, a sajtos szibriai neurotikus alkat, illetve a smnnak mg az ezen bell is kirv rendkvli rzkenysge; de az eksztzis elidzsben segtsgre vannak a dob hanghatsai, az erre a clra szolgl klns dallamok s szvegek - kztk a megismtld felkiltsok -, s vgl a klnbz kbtszerek: italok, nvnyi fzetek s fstk. E tekintetben a smn hasonlt a vilg valamennyi ms varzsljhoz. A kbt italok kztt legltalnosabb a plinka. Az szakkelet-szibriai smnok tengervizet, a nyugat-szibriaiak lgyl galcbl kszlt fzetet, a dl-szibriaiak szarvas-, a dlkelet-szibriaiak disznvrt szoktak inni a szertarts eltt vagy alatt. A fstl nvnyek kzl Szibria keleti rszn a vadrozmarint, dlen a borkafenyt hasznltk. Az eksztzis vzikkal s hallucincikkal jrt, s a smn szellemekkel val rintkezst ktflekppen kpzeltk el: vagy gy, hogy a szellem "megszllta" a smn testt, vagy gy, hogy a smn lelke "utazott el" a szellemek kz. A szellem befogadsa utn a smn mr csak a szellem szcsve. "Naplemente utn az ojun (jakut smn) leltette az embereket, azutn elkezdett smnkodni. Verte a smndobot, kzben rgtnztt nekeket nekelt; ezekben a rgtnzsekben a krnyezetet festette le, a krnyez tjat meslte el. gy teremtette meg misztriumjtkhoz a dszleteket. Azt is emlegette, hogy elmegy oda. nekrgtnzseiben beszlt az g rtegeirl is, s hvta ezeknek a rtegeknek a szellemeit, hogy jjjenek el hozz. Nagyon sokig krte, rkon t, mg vgre a szellem bekltztt a smnba. Akkor a smn tbb nem smn volt, hanem azz vlt, aki belhatolt." A nanaj smn viszont, amikor segt-szellemeit maghoz hvta, kittotta a szjt, hogy lenyelhesse ket. A "naplemente utn" kifejezsnl lljunk meg egy pillanatra. A rvls s eksztatikus llapot szmra ltalban kedvezbb napszak az este, a sttsg. Nappal a smn s a kznsges idegbeteg is gyakran elrejti arct, hogy ne zavarja a klvilg ltsa. Most lssunk egy eredeti lmnylerst az orocs Keonka smn rvlsrl: "Nhny ruhadarabjt levetette, majd feldsztette magt forgcsokkal s kezbe fogta a dobot. nneplyesen hvta a szellemeket. Krst suttogssal kezdte, amely mind hangosabb vlt. Szipogott, fogt csikorgatta, nha-nha a dobvervel megrintette a parazsastlat. Lba egyre ersebben reszketett, keze mind frgbben futott vgig a dobon. A remegs egsz testnek rngatzsv ersdtt, vnek fmdsztsei meg-megzrrentek, ez a zrgs egyre hangosabb lett, vgl flsikett csrmplss vltozott. A szellem bekltzsnek pillanatban Keonkn nagy izgalom vett ert. Grcssen rngatzott, teste meglepen rugalmas lett… Kgy mdjra vonaglott, arcrl patakokban mltt a verejtk: grcss mozdulatai ksbb rngatzsokba csaptak t, s vgl vad tncc vltoztak. Mind lejjebb s lejjebb guggolt, azutn egyszerre teljes magassgban felemelkedett, s valahnyszor klnsen nagy ervel kellett a dobra csapnia, felkiltott: "E-e-e-eh!"... Egy zben keresztlugrott a parazsastlon, s akkort csapott a dobra, hogy valamennyien aggdni kezdtnk a hangszer psgrt. Aztn megllt egy helyben, s igen lethen utnozni kezdte a farkas vltst. Azt hittk, hogy ers lz gytri. Hnykoldott s kzben ezt kiltozta: "A-scse-to-to-to-to-to!"... Keonka megparancsolt valamit szellemnek, kvetelt tle valamit, s semmifle ellenvetst nem volt hajland meghallgatni. A szellemidzs hirtelen rt vget. Keonka egy pillanat alatt, egyszerre szabadult meg szellemtl." Az rintkezs msik mdja a tlvilgi "utazs", ezzel mg rszletesebben foglalkozunk. Az elbbi jelensggel szemben ennek az a jellemzje, hogy smn miutn dobolssal s egyb mdszerekkel ugyancsak elidzte az eksztatikus llapotot, mly lomba vagy hipnotikus lomhoz hasonl "nem teljes lomba" merl. Vagy e "nem teljes lom" alatt ntudatlanul, vagy felbredse utn mesli el, hol jrt, mit tapasztalt, kivel beszlt. Elfordul az is, hogy a smn egyszerre l mindkt formval: elszr belhatol a szellem, majd elvezeti lelkt a szellemvilgba. Elkpzelhet-e ezek utn, hogy mindez ne szerezzen tiszteletet s tekintlyt a smnnak, hogy ne fljenek tle, hogy sajtos kpessge ne adjon hatalmat a kezbe?
2. Trsadalmi helyzet
A polgri tudomny kpviseli vtizedekkel ezeltt annyira belfeledkeztek a samanizmus rdekes s izgalmas kls jelensgeibe, s az ezekhez tartoz hiedelemvilgba, hogy nem sok gyet vetettek a smn trsadalmi helyzetnek vizsglatra. Azok pedig, akik a smnban romantikusan "zsia lelk"-nek megtestestjt, vagy a "megszentelt turni hagyomnyok hordozjt" lttk, valsgos glrit vontak a smnok feje kr. Volt olyan nprajztuds, aki dicshimnuszt zengett a smnok nzetlensgrl, mondvn, hogy nem kapnak djazst tevkenysgkrt, st, a nanaj smn maga gondoskodik a hozz rkez emberek s sznkutyik elltsrl. Ez nem gy van. Teljesen hazug s rtelmetlen dolog a smnbl valamifle "turni szentet" faragni. Termszetes, hogy a smn igyekszik kihasznlni klnleges helyzett s az embereknek a termszetfltti erktl, vagyis az objektv termszeti erktl val flelmt. Szemlyes tapasztalat: az evenkiknl a szegny csaldok egy, a gazdagok kt-hrom, st ngy rnszarvast fizetnek a smnnak egy-egy rvlsrt. Az altaji trkknek rendszerint kt-hrom venknt, nha venknt ldozatot kellett bemutatniok. Ilyenkor fiatal, harmadf, negyedf csikkat ltek le. Nyilvnval, hogy a felldozott lovak hst nem "a szellemek" ettk meg. Ezen a szablyos "adn" vagy "prbren" kvl termszetesen az egyes gygytsokrt is kapott ajndkokat a smn s szelleme. Termszeti csapsok idejn a smn szintn gazdagon aratott. Ha a csald valamelyik tagja megbetegedett, hullott a jszg vagy balsiker ldzte a vadszatot, a smn utastsra minden esetben llatot kellett ldozni. Ez gyakran az egsz gazdasgot felemsztette. Egy megbetegedett altaji trk pldul kt v alatt a smn tancsra tizenkt szarvasmarht, huszont kd srt, harminc pud gabont ldozott. Az altaji trk kzmonds igen tallan hatrozza meg a smn trsadalmi helyzett: "Megbetegszik az llat: hzik a kutya; megbetegszik az ember: hzik a smn." Az evenkiknl a nemzetsg valamennyi tagjnak ktelessge volt, hogy a smnt anyagilag segtse. A legjobb termelhelyet a smnnak biztostottk. A tavaszi s nyri halszhelyek kiosztsakor a smnnak juttattk a halban leggazdagabb folyrszt, st a halfog eszkzket is fellltottk szmra. Segtettek neki a rnszarvasok legeltetsben, az szi behajtsban, tlen pedig nagy pats llatokat vadsztak szmra. Vgl idrl idre prmeket ajndkoztak neki. Ami a trsadalmi megbecslst illeti, a smnnak mindig megklnbztetett tisztelet jrt, vendgsgben kapta az ennival legjavt. A smnnak rendszerint nem mondtak ellent, s mg hta mgtt sem mertek rla eltlen nyilatkozni. Vgl nyilvnval - s errl a szibriai npek trtnete tanskodik -, hogy ez a gazdasgi s trsadalmi helyzet gyakran politikai hatalmat is juttatott a smnok kezbe. A szamojdoknl elfordult, hogy a smn egyidejleg trzsf vagy a trzsszvetsg vezetje volt. Az eszkimknl a smn s a katonai vezet tisztsge egybeesett. Hogy ismt a nyelvet idzzk tannak: a smn neve az eszkimknl angakok, a katonai parancsnok pedig angajkok. A trzsek s nemzetsgek ln Monglia szaki erdvidkein smnok lltak, s a XVII., XVIII. szzadban a burjtokat az oroszok ellen vvott harcaikban smnok vezettk. A Jenyiszej mentn a "balparti" s a "jobbparti" evenkik kztti kzdelmekben a nemzetsgek s fegyveres csoportok ln mindkt oldalon smnok lltak. Ebbl kvetkezik az is, hogy a smnok kztt lland volt a vetlkeds s hatalmi villongs. s errl maga a smni hitvilg is tanskodik.
3. Smnok egyms kzt
A smnok trsadalma - tagjainak sajtos alkatt tekint-ve - klnleges trsadalom. Azt mr az eddigiekbl is megllapthattuk, hogy a smn magnyos ember; vagyis az emberi kzssgben klnleges helyet foglal el, a tbbiektl, a "normlisaktl" elklnl, de nem tud kzssget alkotni a hozz hasonlkkal sem, mert klnlegesen rzkeny idegrendszere, a maga fantasztikus bels vilga nem tri a hasonlt, nem is szlva arrl, hogy a smnok, mint minden ritka s kivltsgokat biztost mestersg zi, fltkenyen rzik egyms eltt mestersgbeli titkaikat. Azonban e nyilvnval kvetkeztetseken tlmenen mg egsz sor les klnbsg van a smnok kztt Szibria-szerte, mgpedig nemben, minsgben s fokozatban is. Nagy jelentsge van a smnok kzti nemi megoszlsnak. Az egyes npcsoportokon bell szembeszk a klnbsg a frfi- s nsmnok arnyban, illetve erejben. Ez az eltrs szemmel lthatan sszefggsben van npcsoportok fldrajzi elhelyezkedsvel. Az adatok szerint a lappoknl, nyenyeceknl, csukcsok-nl s az eszkimknl a smnok tlnyom rsze frfi, s a nsmnok "ereje" elmarad a frfismnok mgtt. Ezek a npcsoportok mind a 60. szlessgtl szakra, a tundravezetben, a magas arktikus vidken lnek. A magas szakon teht a "smnbetegsg" elssorban a frfiakat tmadja meg. Ms kpet ltunk azonban a dlebbi terleteken. Ezeken a terleteken feltn a smnsg feminin jellege. Nemcsak olyan rtelemben, hogy a smnok kztt a nk vannak tlslyban, mint pldul az irtisi hantiknl, a szojotoknl, a karagaszoknl (ahol szinte kizrlag nsmnok tevkenykedtek), hanem, gy is, hogy ezeken a terleteken igen gyakori a frfismn "nv vltozsa". St, ez elfordul az szakibb vidkeken is, pldul a csukcsoknl, ahol pedig a frfi-smnsg az uralkod. Az ilyen smn ni ruht lt, nknt viselkedik, st, rendszerint "frjhez megy" valamelyik hmnem szellemhez. A nv vltozott smnt mindenki nnek is tekinti, nem mernek csfoldni vele, mert flnek a szellemfrjtl. Ez a jelensg egyfelell a smni tisztsgnek egykor ni jellegre mutat, msrszt flrerthetetlenl utal a smn-neurzisnak egy tovbbi kvetkezmnyre: a homoszexualitsra, amelynek a kilse is pusztn neurotikus jeleg, mert a homoszexualits ms termszet gyakorlatra nincs adat. Ez a jelensg elssorban a tajgavezetben, a szubarktikus terleteken gyakori. Ez az arnyeltolds nylvn sszefggsben van az ghajlati viszonyokkal. A szubarktikus vidkeken mg rvnyesl a nk nagyobb hajlama a neurzisra, a hisztrira s ltalban az idegrendszeri elvltozsokra, mg a magas arktikus terleteken a slyos viszonyok ltalban fokozzk a pszichikai labilitst, nemre val tekintet nlkl. A nemi klnbsgen kvl figyelemre mlt a smnok minsgi klnbsge: a "fehr smn" s a "fekete smn" ellentte. A klnbsg abban mutatkozik meg, hogy a smn milyen szellemekkel teremtett kapcsolatot. Ez a klnbsg elssorban az altaji trkknl les. A fehr smnok a j istensghez (lgen), valamint a j szellemekhez, a fekete smnok a gonosz istensghez (erlik) s gonosz szellemeikhez folyamodnak. A kpzet ersen emlkeztet az irni dualisztikus felfogsra. A j s gonosz fistensgeket megklnbztet hitvilg mr igen fejlett. Ezrt nem lehetetlen, hogy az altji trkk s a hasonl hiedelmeket vall tbbi szibriai np - akik mind nemzetsgi trsadalomban ltek - fejlettebb trsadalomtl kaptk ezt a kpzetket. A ktfajta smn klsre is klnbzik egymstl: a fekete smn sajtos stt szn kpenyt visel a szertarts idejn, a fehr smn viszont fehr brnybrsapkt tesz a fejre, amelyrl hrom fehr szalag csng al. A karagaszoknl is tallkozunk hasonl kpzetekkel. A fehr smnok itt ltalban fltek a fekete smnoktl, akiken minden fekete volt: a kpeny, a fggk, a fejfed, st mg a dobot is fekete brrel vontk be. A burjtok fehr smnjai a "nyugati knokat", vagyis a j szellemeket szolgltk, s "az emberek jsgos kzbenjri"-nak neveztk ket. Lovuk is fehr volt, ldozatuk is fehr l. Ezzel szemben a fekete smnok a "keleti knoknak" szolgltak, ldozataikat a "fekete l gazdjnak" (erlen han) mutattk be, a hiedelem szerint betegsgeket okoztak, az emberek lelkt felfaltk vagy tadtk a gonosz szellemeknek. Vgl fokozati klnbsgek is elvlasztjk egymstl a smnokat. A jakutok szerint vannak "utols", "kzps" s "nagy" smnok. Az "utols" smnok "kpessgei" nem haladtak tl a kznsges hisztria s a kezdeti paranoia tnetein. lmokat lttak, ezeket megfejtettk, nha gygytottak is, s el tudtk zni a jelentktelenebb rt szellemeket. Dobbal azonban nem smnkodhattak. A "kzps" smnok kznsges smnok voltak, a "nagy smnok" viszont hatalmas ervel rendelkeztek, krseiket mg maga a "sttsg uralkodja" is meghallgatta. A jakutok fldjn egyszerre csupn ngy "nagy smn" lhetett. Ez volt teht a smnok "fels rtege", hogy modern trsadalomtudomnyi kifejezst alkalmazzunk. A karagaszok ezeket a smnfokozatokat a szellemekre is vonatkoztattk: a smn fokozata szellemnek fokozattl fggtt. Egyesek a szellemek szmban lttk a fokozati klnbsgek okt. "n kis smn voltam, mert csak ht szellemem volt, ms nagy smn volt, huszonht szelleme volt" - mondotta egy karagasz smn. A szojot smnok fokozati klnbsge nekkben is tkrzdtt. A nagy smn gy nekelt:
Az g alatt, felhk felett replk n!
A "kzps" smn neke:
Felhk alatt a fk felett replk n!
Mert a nagy s a kzps smn rvlse alatt "kireplt" a jurtbl. A kis smn viszont mindig a storban maradt, s hozz jttek el a szellemek. Ha teht a szinte termszetes srldsokon kvl mg ennyifle klnbsg is szakadkokat mlytett a smnok kz, elgondolhat, milyen rks ellensgeskeds jellemezte ltalban a smnok egymshoz val viszonyt. A dl- s szak-szibriai trk smnok szava szerint "igyekeztek egymst felfalni". A minsgi klnbsgen (fehr s fekete smn) kvl nyilvnval oka volt az ellensgeskedsnek, hogy a smnok egy-egy nemzetsghez tartoztak, s ha a nemzetsgek kztt ellenttek trtek ki, ezek elssorban a nemzetsgek smnjainak acsarkodsban jutottak kifejezsre. Gyakori volt azonban a smn erklcsi srelme, st az anyagi kr is, amit egy msik smn okozott neki. Az evenkik kztt olyan okai voltak a "smnhbor"-nak, hogy az egyik smn "gonosz szellemeket kldtt" a msik nemzetsgre. A szojotok azt mondtk, a smnok azrt igyekeznek meglni "kollgikat", hogy megszerezhessk a legyztt smn segtszellemeit, s gy ersebbek legyenek. A smnviadalok indokolsban a fldi, anyagi okok keverednek fantasztikus, szellemvilgbeli kpzetekkel. Gondoljuk csak el: kt smn tallkozik, s azon vesznek ssze, hogy lttk egymst az gigr vrsfenyn, amikor az egyik a kilencedik gon lev fszekben neveldtt, a msik pedig a fels vilgban jrt emberi lelkek kiszabadtsra! S a fiatal smn megli az reg smnt. Aligha lthattk valaha egymst, ellenttk oka pusztn az volt, hogy sszekerltek, s kt duds nem frt meg egy csrdban. Az indokols azonban a smni kpzeletkrbl val, s nem lehetetlen, hogy maguk is elhittk, amit mondtak egymsnak. Ez a jakutok kztt trtnt. Akrcsak a msik, przaibb eset: egy jakut smn egyszer ellopta a msik smn szrtotthal kszlett, s ez lett az oka ksbbi gyllkdsknek. A hisg is nemegyszer volt hallos vg smnviadalok okozja. A hres Mongkurdaah jakut smnt egy viljuji smn csak azrt lte meg viadalban, mert a helysg elljrja ktsgbe vonta a viljuji smnnak azt a kpessgt, hogy fel tudn "falni" a msik smnt. Az is elfordult, hogy tbb smn fogott ssze egy ellen. A npi hiedelem sok smnviaskodsrl tud, de ezek mindig llat alakban trtntek. Az elbeszlsek a smnok llat alak let-lelkeinek klelzsrl szltak. Emlkezznk csak Berceli Jska trtnetre!... S most hallgassuk meg a trtnet jakut vltozatt: "Egy este Icsim smn, amikor vetkztt, hogy lefekdjk, azt mondotta hza npnek: "Ht, gy ltszik, kzeledik az ra, amikor ellensgem, Beleke Uola vgez velem. Emberek, akik az n Napom alatt jrtok, amikor viaskodom vele, gyertek s segtsetek, ki mivel tud: jgtrvel, vadszlndzsval. Csak mindig maradjatok mgttem, semmi szn alatt ne kerljetek elibm." Ezutn lefekdt, de rgtn bukfencet vetett a fldn, s bika mdra bgve, kezvel trni kezdte a fldet (mint a bika szokta, klels eltt). Ebben a pillanatban szarvak nttek a fejn. Szarvaival tovbb trta a fldet, gdrt sott az ajtkszb alatt, s ezen a nylson t kirohant az udvarra. A hziak szemmel tartottk s lttk, hogy egyedl - bika mdjra -, nagy nygsek kzepette klelzik lthatatlan ellenfelvel. Megrmlve a ltottaktl, elrejtztek. Icsim vgl abbahagyta a kzdelmet, bement a jurtba s zokogva gy szlt: "Hogy lehet az, hogy ti, br ltttok, mi trtnt, hagyttok, hogy az az rdgi fajzat felkleljen?" Kis id mlva nyaka krben megduzzadt, s nemsokra meg is halt." A sr s a teleut smnok is rnszarvasbikk mdjra viaskodtak egymssal. A nagyobb erej smn meglhette ellenfelnek let-lelkt. Ha ez az "anyallat" elpusztult, a smn is meghalt nhny nap mlva. Amerre csak nznk ebben a hiedelemvilgban, mindentt a psztorkods, halszat s vadszat kpei tnnek szemnkbe. A jakutoknl a "fld-llek", mint mr tudjuk, halknt l a betegsgek vizben; ennek a vznek egsz halllomnya nem ms, mint a smnok fld-lelkei. A smn rvlsekor a szellemek szabadon bocstottk a betegsgek viznek gtja mgl hal alak fld-lelkt. Ilyenkor az ellensges smnok fld-lelkei - a halak - azon igyekeztek, hogy a rvletbe esett smn fld-lelkt beszortsk az ott fellltott hrom varsba. Ugyan mirt s kik lltottak fel ott hrom varst? A halsznp kpzeteiben a fellltott varsa ppen gy hozztartozik a vz kphez, mint a termszeti felttelek. A jakut smnok nagyon vigyztak "leveg-lelkkre", mert ennek megsemmislse a smn hallt okozta. A hiedelem szerint be szoktk zrni jurtjukba ezt a lelkket, hogy ki ne tudjon szkni. A viaskod smnnknek megvolt az az elnyk, hogy "leveg-lelkket" nemi szervkbe tudtk rejteni. A smnviaskodsnak fegyverei is voltak; a szojotoknl kpenyk fmfggivel nyilaztk egymst. A fmkpok szolgltak nylvessz gyannt. Ezek ellen klnbz "pajzsokat" varrtak kpenykre. A smnfegyverek kztt szerepel ezenkvl az nlv-j s a ks. Mindezeknek alapjn btran mondhatjuk, hogy nem smn halt meg termszetes halllal. Sajt idegllapotukon kvl a tbbi smn gyllkdse is lland letveszedelmet jelentett. Egyes npek egyenesen tagadtk, hogy a smn termszetes halllal is meghalhat. S ha meghalt a smn? Meg voltak gyzdve rla, hogy nem vglegesen halt meg!
4. A smn halla s temetse
Mr eddig is lpten-nyomon hallottunk "smnsk"-rl, vagyis annyi mr bizonyos, hogy a smn "potencilis szellemjellt", akinek lelke majdnem bizonyosan szellemm, teht termszetfltti erv vlik halla utn. m a hiedelmek nemcsak a smn szellemi tovbblsre, hanem testi feltmadsra is vonatkoznak. Mindenfel szmos monda l a smn feltmadsrl. A jakutok mesltk: "Valamikor lt nlunk egy smn, akit mindenki csak llkapocstalannak nevezett. Nevnek trtnete a kvetkez: egyszer ez a smn kt-hrom lovas ksretben elutazott valahov. tkzben ellovagoltak egy vadsz mellett, akit a smn nem tisztelt meg kszntsvel. A smn vletlenl ppen ennek a vadsznak a jurtjba trt be pihenni. A hazarkez vadsz, megltva a kikttt lovakat, azonnal felismerte, hogy az a smn trt be hozz, aki megsrtette t. Fiai segtsgvel meglte a smnt, testt az zletek mentn feldarabolta, majd szerteszt szrta. A smn szellemei azonban sszegyjtttk a csontokat, hsdarabokat, s a meglt smn csodlatosan felledt. A vadsz msodszor is meglte, teste darabjait megint sztszrta, a smn azonban megint letre kelt. A vadsz harmadszor is elfogta a smnt; az meneklni akart, behatolt a fldbe. Szerencstlensgre gykerek kz keveredett, azok fogva tartottk, s a vadsz gy elfogta. Most mr nemcsak sztszrta testt, hanem llkapcst el is gette. A smn harmadszor is jraledt, az elhamvasztott llkapocs helybe azonban egy borj llkapcst kellett helyezni. Mg sokig lt, de attl kezdve csak llkapocstalannak hvtk." A monda a smn tiszteletre tant s arra, hogy kznsges haland hiba kzd smn ellen. Ez a tisztelet, amely a smn szemlyben a termszetfltti erknek is szl, megnyilvnul a smn temetsben. Mindjrt nzznk is vgig egy smn-temetst, ezttal a burjtoknl. Nagy esemny ez. Sok np gylik egybe, a smnok is sszesereglenek. A holttest hrom napig az aulban (storfalu) marad: a smnok illatos fvekkel fstlik. Harmadnap indulnak el a tetemmel. Az elhunytat takarval letertett l viszi: a fekete smn takarja kk, a fehr smn fehr. A holttestet lovagl helyzetben ltetik a lra, egy reg ember l a hta mg, az tartja, nehogy leessk. A smn nyugvhelyl egy berket vagy ligetet vlasztanak ki. Amikor idernek, az elhunytat leemelik a lrl, l helyzetben egy nemez sznyegre teszik, majd egy nylvesszt lnek ki a visszafel vezet t irnyba. Ezutn frissen dnttt fenyhasbokbl mglyt hordanak ssze. Tetejre egy sor fenygally, r nyeregtakar s a lovat fed kk, illetve fehr takar kerl. Erre fektetik az elhunytat. Feje al teszik a nyerget, mell a kantrt, az jat s nyolc nylvesszt. A krnyez fkat teleaggatjk: az egyikre borral telt teskannt, a msikra borral teli palackot akasztanak, a harmadikra a smn dobja kerl. A smnbotot s a fejviseletet nhny egyb trggyal egytt egy ldba teszik, s vasabroncsokkal ezt is felerstik egy fra. A krnyez fkra irhkat aggatnak. Ezutn ital- s hsldozatot mutatnak be, majd meggyjtjk a mglyt. Ekkor a halott smnt szllt l fejn s htn mly vgst ejtenek, majd az els nyakcsigolykba irnytott ksszrssal meglik. A ltetemet vagy ugyancsak elhamvasztjk, vagy azonmd otthagyjk. Amikor a mglya elhamvadt, a parzsl tzet eloltjk s sietve hazaindulnak. Senki sem nz vissza, nehogy magval vigye a kivncsiskodt a smn. tkzben felveszik a kiltt nyilat, s elviszik az elhunyt smn strba. Hanem a temetssel csak a szertartssorozat els rsze rt vget. Harmadnap jra sszegylnek a rokonok s az aul laki: kost, bort, tejbl prolt plinkt, valamint irhkkal teleaggatott nyrft hoznak magukkal. Az llatokat leszrjk, hsukat megfzik, majd elindulnak a smn elhamvasztsnak a helyre. Minl nagyobb tiszteletben rszesl a smn, annl tbben gylnek ssze az utols halotti szertartson. Miutn megrkeztek, a tejbl prolt plinkt s a hst egy nyrfa tvbe teszik, majd vzszintesen elnyjtanak egy nyrft, amelyre irhkat aggatnak. Most a legkzelebbi rokonok hozzltnak, hogy sszegyjtsk az elgetett smn csontjait. Mindig a koponyval kell kezdenik. A csontokat kk vagy fehr anyagbl kszlt zskba teszik, aszerint, hogy a halott fekete vagy fehr smn volt-e. A csontokkal telt zskot egy doboz alak mlyedsbe helyezik, egy vastag feny trzsben. A nyls szjt fafedvel fedik le, a lehntott krget jra rbortjk s szgekkel a trzshz erstik. A smn csontjait rz ft nem szabad kidnteni: aki megtenn, csaldostul a hall fia. Az elhamvaszts csak a burjtoknl szoksos, az viszont ltalnos, hogy a smn tetemt nem a fldbe temetik, hanem sajtos "fgg koporsban" helyezik el. Az evenkik a koporst madarakkal dsztett rudakra erstik, s kertssel veszik krl. Ennek a kertsnek a sarokclpeire is famadarat faragnak. A koporshoz tmasztott kt horgas rdra rkaprmeket akasztanak. llatjelkpeket helyeznek el a fgg kopors krnyezetben: jvorszarvas- s lbrzolsokat, kiss tvolabb, az er fi kztt, egy rdon nhny rnszarvasagancsot. Az szak-szibriaiaknl ltalnos a fggkopors. A dl-szibriaiak, ha nem is fggkoporsba, de ugyancsak a fld fltt helyezik el a smnok tetemt. A szojotok erdbe temetik a smnt, s mivel letben mindig a "fld fltt replt", halla utn is a levegben kell elhelyezni. Erre a clra emelvnyt vagy llvnyt ksztenek cdrusfenybl vagy vrsfenybl, kb. 150 cm magasat; ezt lebortjk lbrrel vagy szarvasbrrel, s erre helyezik a smn holttestt. Mell rakjk hasznlati trgyait, pldul pipjt s dohnyzacskjt, trde magassgba csszt hssal, teskannt, lbhoz pedig a nyergt. Minden trgyat megcsonktanak. A smn fejnl lev fra akasztjk viselett. A dobot a dobvervel egytt cdrusfenyre teszik, mert maguk is abbl kszltek. De mindent vkony gra fggesztenek, hogy hamar leessk s mielbb elkorhadjon. A dob brt kilyukasztjk s felhastjk. Erre azrt van szksg, nehogy a smn halla utn is hasznlni tudja a dobot, s emberek lelkt fogja el vele. (Ti. betegsg idejn, amikor az ember valamelyik lelke tvol van.) Ezeket a smnsrokat nagy tiszteletben tartjk, tilos hozzjuk nylni. Sok trtnet szl a kegyetlen bntetsekrl, amelyeket a smnsrok megsrti szenvedtek el. Ez a tisztelet odig terjed, hogy egyes npek jra meg jra megjtjk smnjaik srjt. A jakutok ezt a csontok "felemelsnek" nevezik. Hromszor kell megismtelni ezt a szertartst, hrom, ht vagy kilenc smn rszvtelvel. A hagyomny szerint a csontok felemelsnek szertartsa idejn a smn valamelyik rokonnak meg kell halnia. Az elhunyttal vrrokonsgban ll smn szarvasmarha- vagy lldozatot mutat be. Feltn, hogy a harmadik "felemelskor" a smn csontjait a fldbe temetik. Egybknt mr tudjuk, hogy a smn tevkenysge hallval egyltaln nem sznik meg. S mert a smnoknak nem eshetik hja, a f-gazdaszellem az elhunyt smn jelentkezse utn vagy t, vagy valamelyik msik smnszellemet (az elhunyt nemzetsgbl) elkldi, hogy a kzps vilgban az emberek kzl vlassza ki az elhunyt meghatrozott rokont smnnak. Amint meghalt a smn, mris gondoskodnak utdjrl a szellemek. A smn halla utn valamelyik rokon hamarosan megbetegszik a "smnbetegsgben", valakinek egy-kettre vllalnia kell a smnhivatst. A smn teht halaszthatatlan szksglet, a trsadalom egy pillanatig sem nlklzheti. Msfell viszont nem lehetetlen, hogy ebben a hiedelemben nagy rsze van a buddhizmus, pontosabban a lmaizmus hatsnak.
|