APHRODIT
2005.10.29. 16:45
Aphrodit, a szerelem istennje, a Zeus villmtl megrintett tenger habjaiban szletett, s kagylhjon hajzott Kythra szigethez, ahol els temploma plt.
APHRODIT
Aphrodit, a szerelem istennje, a Zeus villmtl megrintett tenger habjaiban szletett, s kagylhjon hajzott Kythra szigethez, ahol els temploma plt. Errl a szigetrl hvjk Kythereinak, s mert a tenger habjaibl merlt fel egyszerre, tndkl szpsgben, mint ahogyan a szerelem tmad az emberi llek hullmzsai kzt, Anadyomen, a "felmerl" is az mellkneve. Aphrodit szletsnek folyton megismtld kpe a termszetben a gyngy csodlatos keletkezse. A grg termszetrajz ezt is gy magyarzta, hogy vihar idejn megnylik a kagyl, a termkenyt villmot fogadja magba, s a tenger meg az gi tz tallkozsa hozza ltre a kagyl belsejben a gyngyszemet, mely a harmat szeld csillogst a nap, a hold s a csillagok sugaraival tszve mutatja. Ahol ezt a mtoszt nem ismertk, ott is Zeus s Din lenynak, teht keanos s Tthys unokjnak mondtk a szerelem szpsges istennjt. Mindent leigz ereje a tenger habjainak is parancsol, a tenger csndjt s a j hajzst is tle vrtk, s Sstosban, a Hellspontos partjn, az a vilgttorony, melyhez Hr s Leandros desbs mondja fzdik, az temploma volt. Leghresebb templomai mind a tenger kzvetlen kzelben, elssorban a szigeteken llottak. Kypros szigetrl gyakran egyszeren Kyprisnek nevezik. Itt, a sziget legnagyobb vrosban, Paphosban, lltlag szz oltra volt. Kypros gazdag nvnyzett is mltnak reztk az istenn csodlatos szpsghez - Aphroditt Athnben is a kertek kzt imdtk -, ciprus, cdrus, mandulafa, grntalma, plma egytt des s fensges tjkpi jelleget adtak egyszerre Aphrodit szent szigetnek.
Kypros legmagasabb hegyt Olymposnak neveztk, ppen gy, mint az istenek hegyt szak-Grgorszgban. A kltk Aphrodit kyprosi kertjt is olymposi vonsokkal festik. A sziget egyik oldalt meredek hegy rnykolja be, ember szmra jrhatatlan, s ezt a hegyet nem merszeli a fehr dr belepni, flve elkerlik a szlviharok, s nem merik az esfelhk megilletni. Az esztend kemnyebb fele innen szmzve van, rk tavasz hazja ez. A hegy tetejn szeld fennsk terl el, arany kerts veszi krl s vrhenyes fny rzkapuk vdik a kertet. Aphrodit frje, Hphaistos ksztette mindezt, hogy kedvben jrjon szpsges felesgnek. A kertsen tl rkzld nvnyzet virul, anlkl, hogy brki ms mveln, mint az egy Zephyros, a langyos nyugati szl. A bujn virgz kert mellett rnykos liget, hov nem replhet akrmilyen madr; elbb versenyre kelnek, hogy melyikk tud legszebben nekelni. Maga Aphrodit tl, s amelyiknek az neke megtetszett az istennnek, az fszket rakhat az gak kzt, de amelyik vesztes maradt a versenyben, megszgyenlten replhet vissza. Aphrodit tiszteletben, rk szerelemben lnek itt a fk is, h szvetsgben blogatnak egyms fel a plmafk, a nyrfa a nyrfa gaival kvn sszefogzni, s a platnok a platnokkal, az gerfk az gerfkkal sgnak ssze. Kt forrs ered itt, az egyik mer dessg, a msikban keser mreg folyik. Ebben a kt forrsban mrtja meg nyilait Aphrodit pajkos fia, Ers, aki hol gyjtogat fklyval lobbantja fel a szerelem tzt, hol pedig mint biztos kez jsz kldi nyilait a szerelmesek szvbe. S mert a kt forrsban egyszerre mrtotta meg nyilait, a szerelem des mzbe sokszor keveredik a bnat kesersge. Ers, a szrnyas kis isten, az aranyos Aphrodit fia. Vele egytt ezer kis pajtsa jtszadozik, mind hozz hasonlt, ja, tegze mindnek van, s mind vele egykor, de ezek az ersok mr nem az istenn gyermekei, hanem csak a ksrethez tartoz nymphk. Aphrodit fia, a vilgmindensget betlt Szerelem kormnyozza a csillagok jrst, s az nyilai kldik a szerelmet az istenek s az isteni szrmazs kirlyok szvbe. Tallkozunk olyan elkpzelssel is, hogy az egyszer halandkat csak a nymphk gyermekei veszik clba.
Vagy a tengerbl bukkan fel az istenn, vagy az Olymposrl, Zeus aranyos palotjbl szll al, vagy kyprosi kertjbl, a levegn t rkezik, s aranyszekerbe verebek s galambok vannak fogva. tja valsgos diadalmenet. Amerre jr, a nvnyzet pomps virgzsba kezd, az erd vadjai megszeldlnek s prjukat keresik, az emberek lelkbe a boldog szerelem derje kltzik. Varzsve mindenkit elbvl, megjelense aranyos ragyogs, a "mosolyszeret" s "kedvesen mosolyg", "aranyos" istenn. Az epiphanija, isteni "megjelense" az emberi llek hullmzsait ppen gy elcsittja, mint ahogy Aphrodit pontia, "tengeri" Aphrodit, minsgben a vihar utn a tenger csndjt idzi fel mindenen uralkod mosolya. Akit szeret, annak panaszos imjra eljn s szeld szval krdezi: "Ki bntott?" - s mert az szolglatban ll Peith, a "Rbeszls", mint megbzhat "szvetsges" grheti: "Ha most kerl tged, akit szeretsz, hamarosan fog felkeresni, ha nem fogad el ajndkot, majd mg adni is fog, ha most nem szeret, hamarosan szeretni fog, mg ha nem akarn, akkor is." Ksrethez tartoznak az ersok, a hrom Kharis, Himeiros, a "Vgy" s Hymenaios, az egyik Mzsa fia, a menyegzi nek rmteli ujjongsban megnyilvnul isten.
De a szerelem nemcsak Aphrodit ragyogsnak nnepi bevonulsa gyannt kltzik az emberi llekbe. Van gy, hogy a szerelmesek maguk sem veszik szre, mikor fogott lngot a szvk; van gy, hogy mint kedves hangulatot melengetik s csak ksbb dbbennek r, hogy mindent elspr szenvedlly ersdtt bennk. Mint ddelgetst vr, "kharis"-szal teli gyermek kzeledik, s csak ha szllst adott neki az ember, mutatkozik meg igazi mivoltban, erszakos istennek. jnek idejn kopog az ajtdon, elveri az lmot a szemedrl s bekredzkedik hozzd, mint eltvedt kis gyermek. Te megsznod, tzhelyed mellett adsz neki helyet, s mert fzott a hideg jszakban, tenyeredbe veszed s gy melengeted dermedt kezeit. De mikor mr megmelegedett, az rtatlannak ltsz gyermek a kzeledbe frkzve, a szerelem nyilval sebzi meg szvedet.
Aphrodit ajndkozza az embereknek a szpsget s a szerelmet. regasszony kpben jtt Phanhoz, az isteni rvszhez, s mikor ez tviszi j szvvel a tls partra, jutalmul a legszebb frfiv teszi. Mikor Hra, Athn s Aphrodit megjelennek az Ida hegyn psztorkod trjai kirlyfi eltt, hogy az tlje Eris almjt a legszebbnek kzlk, a szerelem istennje gy vonja Parist a maga prtjra, hogy a vilg legszebb asszonyt gri neki - s Menelaos felesgt, Helent jtssza a kezre. De Aphrodit ajndka nem mindig s nem mindenki szmra boldogt. A viszonzatlan szerelem gytrdse is Aphrodit hatskrbe tartozik, s a bns szerelmet az istenek slyos bntetse kveti. Sapphrl azt beszli a legenda, hogy ppen Phan irnti remnytelen szerelme vitte hallba: a szp ifj nem viszonozta szerelmt, s ezrt vetette magt a nagy lesbosi kltn Leukas szigetnek fehr szikljrl a tengerbe. Paris vendglt gazdjnak, a sprtai kirlynak hites felesgt csbtotta el: a trjai kirlyfi bns szerelmrt Trja pusztulsa volt a bntets.
A mtosz szerint magnak az istennnek is kijutott a szerelem kesersgbl. Szerelmest, Adnist vadszaton vadkan tpte szt, s az istenn csak annyit rt el Zeusnl, hogy az v egyik felre engedje vissza hozz az alvilgbl. Az Adnia nnept ehhez a mtoszhoz fztk, s fleg az asszonyok ltk meg nagy benssggel, megsirattk a halottat s ujjongva fogadtk a megtallt lt: mr kori magyarzk szmra kzen fekv volt itt a termszet szi hallra s tavaszi jjszletsre gondolni. De a Szerelem halhatatlan istensgnek s a szerelmes haland embersgnek az ellentte mr magban vve is tragikusan festi al a legboldogabb szerelmet is. Aphrodit haland szerelmesre is a kzs emberi sors vr, a dalis Ankhiss megregszik, szpsg, ifjsg s er elhagyjk. A halhatatlansg rk ifjsg nlkl: az Tithnos sorsa, Aphrodit szempontjbl tbbet r ennl a maga idejn rkez hall.
Szent llata a galamb, a prjval szelden cskolz, szerelemben hsges madr, a nvnyvilgbl a pompz rzsa s klnsen az alma fejezi ki Aphrodit kvnatos szpsgt. Az alma majd minden np szerelmi varzslatban, illetleg szerelmi jelbeszdben nagy szerepet jtszik. "A leny olyan, mint az des alma, piroslik a magas gon, a legmagasabb g hegyn, nem ltjk meg az almaszedk, vagy ha megltjk is, de nem brjk elrni" - mondja Sapph, s a haboz szerelmes szmra nem kpzelhet biztatbb ajndk, mint egy szem piros alma, melyben kedvese hagyta fogai nyomt, vagy melynek hjba a sajt nevt szurklta. A kpzmvszeti brzolsokon gyakran van alma az istenn kezben, s a mtosz arrl is tud, hogy almkkal segtette szerelmeshez Hippomenst. Atalant, boitiai kirlyleny kimondta, hogy csak ahhoz megy felesgl, aki t versenyfutsban legyzi, de aki rszt vesz a versenyben s alulmarad, arra hall vr. Hippomens is killt versenyre a lennyal, de csak azrt gyztt, mert a gyzelmet Aphrodit akarta. Hrom almt dobott az istenn Atalant tjba, s mg ez lehajolt utnuk, Hippomens megelzte. Atalant sem bnta mr, mert is megszerette az ifjt. Mgsem lehettek egymsi: Aphrodit kegyetlenl sztvlasztotta ket, mert boldogsgukban megfeledkeztek az istenn irnti hlrl s tiszteletrl. - Akontios s Kydipp trtnete bizonytja, hogy az alma mg a szz Artemis krben is Aphrodit hatalmnak az eszkze lehet. A keosi ifj Dlosban, Artemis nnepn pillantja meg a lenyt s szerelemre gyullad irnta. Egy almt grdt felje, amelynek a hjba vste e szavakat: "Eskszm, hogy Akontios felesge leszek..." Kydipp mit sem sejtve Artemis oltra kzelben hangosan olvasta ki az eskt, amelynek teljestst immr az istenn kvetelte meg tle. Apja mshoz akarja nl adni, de a lenyt betegsg sjtja, s csak akkor gygyul meg, amikor Apolln tancst kvetve Akontiosnak nyjtja kezt.
|