FIRENZISZ
FIRENZISZ
Men
 
szmll
Induls: 2005-06-04
 
A ht szimbluma

Triskell

A hrom spirl jelkpezi a vizet, a fldet s a levegt. Ezek biztostjk az univerzum lland krforgst. Kreatvv tesz, s segt a megvilgosodsban.

 
Mtoszok innen-onnan
Mtoszok innen-onnan : ZEUS S HRA

ZEUS S HRA

  2005.10.29. 16:38

Zeus, "az emberek s istenek atyja", a legfbb isten (hypsistos). "Kirlyok kirlya, boldogok kzt a legboldogabb s a tkletesek kzt a legtkletesebb er, ldott Zeus" - gy szltja meg az oltrnl menedket keres lenyok kara Aiskhylosnl. Tle szrmaztattk a fldi kirlyok hatalmt is.Zeus felesge Hra, a "fehrkar" istenn. Hromszz ve szerettk mr egymst, mikor vgre hzassgot kthettek.

 

ZEUS S HRA

Zeus, "az emberek s istenek atyja", a legfbb isten (hypsistos). "Kirlyok kirlya, boldogok kzt a legboldogabb s a tkletesek kzt a legtkletesebb er, ldott Zeus" - gy szltja meg az oltrnl menedket keres lenyok kara Aiskhylosnl. Tle szrmaztattk a fldi kirlyok hatalmt is; ezek legtbbszr Zeusig iparkodtak visszavezetni csaldfjukat, vagy azt hreszteltk, hogy kirlyi plcjuk Zeus ajndka. ltalban azt tartottk, hogy boldogsgbl juttat a boldogoknak, mint ktsios, adja s rzi a vagyont. Tkletessge juttatja tkletessghez az emberi kezdemnyeket, ezrt teleios, a "befejez", a "tkletessget ad". az egyetlen lny, aki teljesen szabad (eleutheros), br a termszeti s erklcsi vilg rendjt sem vltoztathatja meg. St ppen az ltezse a biztostka az egyetemes megktttsgeknek, a Moirkat, a Vgzet istennit ppen gy az lenyainak tekintettk, mint a Hrkat, akikrl viszont az volt a felfogs, hogy a termszeti s erklcsi vilg egymsnak szorosan megfelel rendjt rzik. Termszeti s erklcsi vilg rendjnek, Themisnek, a "Trvnynek", aki nha lenya Gainak, a Fldnek, de nha azonos vele, s aki anyja a Hrknak, felttlen elismers s tisztelet jr. De azontl a szabadsg az emberhez mlt letforma, s br Aiskhylos szerint "senki sem szabad Zeuson kvl", Zeus ajndkai kztt szerepel a szabadsg is. Ezrt, mikor a plataiai gyzelem a grgk szabadsgt biztostotta a perzskkal szemben, mint Zeus Eleutheriosnak, a "szabadsgot ad" istennek, alaptottak szmra tvenknt ismtld nnepet.

Zeus jelentsgnek egyetemessgt juttatja kifejezsre az gbolthoz val vonatkozsa, hiszen az gbolt az ami ell elfutni nem lehet ami mindentt ott van a fejnk fltt, s aminek ldsait mindenki ppen gy vrhatja, mint sjt villmait. Istensgben az gbolt termszeti oldala is igen hatrozott vonsokkal rvnyesl. a "felleggyjt" (nephelgerets), a "hangosan mennydrg" (erigdupos) s "villmokban gynyrkd" (terpikeraunos). kldi az est (hyetios - "esz") s elssorban az hrnke a tarka ruhj Iris, a szivrvny. Csak a ksi, rendszerez mitolgia foglalja le Irist Hrnak s az istennknek, mg Zeus s a frfiistenek kvetnek Hermst, a frfihrnkt llandstja. Irist a szivrvnnyal val azonossga magban vve is az g kirlynak, es, mennydrgs s villm urnak a hatskrbe utalja. A szivrvnyt is (grgl: iris) Zeus vonja fel a felhkre "jell az embereknek", de Iris nem ppen a vihar utni megbklst jelenti, mint a bibliai szivrvny, hanem inkbb az ess idszak belltt, mely az emberekkel abbahagyatja a mezei munkt s a nyjban krt okoz, vagy egyenesen hbort jelez, mint a magyar np kpzeletben az, ha veresedik az g alja. Klnsen az arkadiai psztornp tisztelte Zeust oly szertartsok kztt, melyek meteorolgiai jelentsgvel lltak kapcsolatban. Ha Arkadia hres legelit szrazsg ltogatta meg, akkor a Lykaion hegyen Zeus szent forrst, a Hagnt (a "tisztt") tlgyfaggal verdeste meg a pap - a szent tlgyfa is ott llt a forrs mellett -, hogy kd szlljon fel belle, abbl gyjtsn esfelht az isten.

Utbb Zeus meteorolgiai vonsai is erklcsi jelentst kapnak. Mint az g erinek ura, egyszersmind az igazsgnak is legfbb re, s pusztt vihart bocst azokra az emberekre, akik nem tisztelik Themist: elferdtve kezelik a trvnyeket s szmzik Dikt, a "Jogot". Olyankor rohannak le a hegyrl a megradt folyk s tjukban tnkreteszik az emberi kezek munkjt. Minden, ami az egyetemes vilgrendet illeti, Zeus hatskrbe tartozik, gy az esztendk is "Zeus esztendi" s az vszakok "Zeus hri". A grg a vilgot jellemzen "kosmos"-nak, azaz "rendnek" nevezte, s a vilgrend rendet kvetel az emberi viszonylatokban is, az igazsgtalansg alapjban rendti meg a vilgot s ebben ismt Zeusnak igazsgot kvetel hatalma rvnyesl. Pelops kt fia, Atreus s Thyests kzl az uralmat Atreus szmra egy aranygyapjas brny birtoka biztostotta. De Thyests elcsbtotta Atreus nejt, Aropt s ez kezre jtszotta a brnyt, miltal jutott uralomra. Zeus csodlatos gi jellel figyelmeztette az embereket, hogy fonkjra fordult az igazsg: a nap s a csillagok plyjt visszafel fordtotta. gy kerlt vissza Atreushoz - Agamemnn s Menelaos atyjhoz - a kirlyi hatalom.

Mint maga a mindentt jelenlev gbolt, mindent lt, panoptasnak, mindentltnak is mondja Aiskhylos, mint msok Hliost, a mindenhov bevilgt Napot. Minden oldalra egyenl mrtkkel mr, az az isten, ki, ha kt hs szemben ll, egyformn becslheti meg mindkettt. Igazi mivoltt a leglesebben az a helyzet mutatja, mikor az Ida hegyn, a Gargaron-cscson l ragyog dicssgben s egyforma nyugalommal nz le a trjaiak vrosra s a grg hajtborra. A tbbi istenek megoszlanak, ki a grgk, ki a trjaiak prtjn ll, de Zeus aranyos mrlegt veszi kezbe, hogy lemrje a kt szemben ll np sorst. Arsrl, ki ltalban a trjaiak mellett ll, szintn halljuk itt-ott, hogy a grgket segti, de ez a kiszmthatatlan "hadiszerencse" szeszlyessge s nem prtatlansg: aki hborba elegyedik, mindig kockzatot vllal. Viszont, ha Zeus egy darabig ltszlag a trjaiaknak osztja a gyzelmet, ezt Thetis krsre s nem minden "lelkiismeret-furdals" nlkl teszi, s jellemz, hogy az egyetlen isten, akit ezrt a tbbiek rszrl szemrehnys illethet. Az feladata ppen, hogy a Moira rvnyeslsre, az Anank, a Vgzet beteljesedsre gyeljen. Az Ida hegyn is volt szentlye, mint Zeus Idaiosnak, s Homros is tudja, hogy azrt ppen ott, mert onnt az egsz Trja ltszik. Zeus vilguralma mindenben az egszet nzi, a rszrdekeken tl az egsz vilgot, az emberi rdekellentteken tl a vilg rk rendjt rzi.

Mindig az egszet nz, egyenl mrtkkel mr mivoltbl folyik, hogy a szerzdsnek, az esknek is a legfbb re s biztostka, mint Zeus horkios. ppen az egyetemessg szempontja biztostja mindenkinek az t megillet rszt. Nemcsak a horkost, az eskvel megkttt szerzdst vdi, mely kinek-kinek megkti a jogt s a szerept, hanem a herkos, a svny is az oltalma alatt ll, mely a vilg nagy egszbl egy-egy hzhelyet kert el egy-egy csald szmra, azaz mint az esk, szintn elhatrol, a herkos terletet, a horkos jogot s hatskrt: a kzs szt is mutatja, hogy a grgsg az emberi let e kt tnyezjnek kzs lnyegt rezte. Zeus herkeiosnak a hz svnyn bell volt oltra. Ugyan vdi a haztlan fldnfut, az oltalomra szorul, idegen, a szklkd koldus helyzett is. Mint xenios, vdi az idegent (xenos = "idegen", "vendg"), de meg is bnteti, ha ez visszal a vendgjoggal. Klnsen vdelme alatt ll az oltalomkeres, a hikets, aki valakitl prtfogst kr, rendesen egy vros vagy egy hz oltrnl keresve menedket. A hiketst, az oltalomkeres ldzttet Zeus hiketsios kisri, olyannyira, hogy a homrosi vilgban elg volt megltni a hiketst s mris Zeusnak ldoztak, mert a hikets nyomban mindig prtfogja, Zeus jelenltt reztk. S az oltalomkerest elutastani vagy ppen bntalmazni a legslyosabb bnnek szmtott, mely mindig Zeus haragjt vonta maga utn.

Zeustl val a koldus is, s az ajndk kedves, ha mg oly kicsiny is. Zeus tiszteletnek ez a vonsa, az gi hatalom egyetemessgnek az emberi viszonyokban is rvnyesl ereje, bizonyos fokig "nemzetkzi jogot" is ptol. Zeus oltalma alatt ll a kvet is. Akrmin cllal, akrhonnan s akrhov igyekszik, minden kvet megbzjn fell Zeusnak is kvete: Dios angelos.

Ltnival, Zeus alakja komoly erklcsi kvetelseket fejezett ki: a bn bntetst is neki tulajdontottk. (Zeus timros: a "bntet".) De ez semmi esetre sem jelentette azt, hogy a fldi javak mindig az ernyt jutalmazzk s a csapsok mindig a bnst rik. Zeus kszbn kt hombr van, egyikben a j adomnyok, msikban a csapsok. ltalban keverve osztja ezeket Zeus, s akinek gy osztja, az egyszer boldogsgra, msszor bajra tall az letben. De a theodice krdsre, azaz arra a krdsre, hogy miknt fr meg az isteni igazsgossggal az, ha az igaz embert is ri szenveds s a gonosz ember is boldogul sokszor, magyarzatot a grg ember sem tallt, s Homros nem is igen keresett, csak felismerte s a mtoszokban brzolta az ellentmondst. Az olymposi Zeus maga osztja a boldogsgot a jknak s a rosszaknak egyarnt, ahogyan ppen akarja, mondja Homros, s az erklcsi kvetkezmnyeket ppen ebbl vonja le: az egyetemes vilgrend szempontja, a zeusi kvetels mindig az, hogy a Moirt tiszteletben kell tartani, kinek-kinek a maga osztlyrszt, a neki jutott helyzetet s hatrokat. A balsorsot is trelmes llekkel kell elviselni. Csak ha valakit szntelenl ldz a balsors, az kelt megdbbenst, de ppen gy, mint az emberi mrtket fellml szerencse. Kivteles s baljslat, az emberi viszonyokon kvlllst jelz, az emberektl elszigetel jelensg mindkett.

Tkletes boldogsg: az istenek osztlyrsze, s ezek kzt is elssorban a legtkletesebb isten, akinek a lnyege ppen ez a tkletesebb teljessg. Zeusnak erre vonatkoz jelzje, teleios, ketts rtelm: "tkletes" s "tkletess tev". Tkletess e kmletlenl tr elismertetsre kedves madara a sas a legtkletesebb madr, a kirlyi ragadoz. A mtoszokban tbbszr szerepel bikaalakban. A nvnyvilgbl a tlgy tartozik hozz, teht az a fa, melynek latin neve: robur, egyenesen az ert jelenti. Hangslyozott frfiassga is ezt a kirlyi gyzelemre trst brzolja. Hozztartozik ehhez az elismertetst kierszakol tkletessghez, hogy a vele vetlkedni merszel embereket is slyosan megbnteti. gy Salmneust, lis kirlyt, mert zrg szekervel s fklykkal a mennydrgst s a villmot merte utnozni, a Tartarosba vetette. St mg az olyan kis emberkket sem kmlte haragja, mint Kyx s Alkyon. A boldog hzaspr annyira bszke volt egymsra, hogy "Zeus"-nak s "Hr"-nak szltottk egymst; de meglakoltak rte, mert Zeus az asszonyt jgmadrr, a frjt tengeri sirlly vltoztatta bntetsbl. Ilyenfle mtoszok ms isten fltkenysgrl is ismeretesek. Zeusnak kemnyebb ellenfelekkel szemben kellett kikzdenie elismertetst: sajt atyjval, Kronosszal s a titnokkal, majd a gigszokkal kellett mrkznie. Ezt az uralomra tr cltudatos frfiassgot fejezik ki az Otricoliban tallt Zeus-szobor kemny vonsai.

segti clhoz az emberi trekvseket is, adja a telost, a befejezst, a tkletessget. Termszetes, hogy elre tudja mindennek a vgt, mg Apolln jstehetsge is a mindentud Zeustl val. De maga Zeus is ad jsjelet az embereknek. Szent madarnak, a sasnak a rpte s a mennydrgs hangja egyarnt lehet kedvez vagy kedveztlen eljel, aszerint, amint balrl vagy jobbrl jn. A szent tlgyfk susogsbl lestk el a jslatot Ddnban Zeus papjai, a kezdetleges letmdot folytat, "fldnhl" Sellosok. Mr korn hallottak a grgk az egyiptomi Ammn istenrl, kinek a sivatag egy ozisn volt a jshelye. A kosszarv istent Zeusszal azonostottk, s Zeus Ammn szentlyt Grgorszgbl is gyakran felkerestk jslatrt.

rdekesen fejezi ki Zeus teleios voltt, mindent j vgre juttat termszett egy ritkbban elfordul mellkneve is. , a legfbb isten, mint tritos ("harmadik") is szerepel nha. Ennek a jelznek si eredett teszi valsznv, hogy a germn mitolgiban Odinnal kapcsolatban is elfordul (Thridhi), tovbb az ind mitolgia ismert egy Trita Aptya nev hst; e nv els tagja ugyancsak a. m. "harmadik", Aptya kt testvrnek, Ekatnak s Dvitnak a neve pedig "elst" s "msodikat" jelent. E kett - a bibliai Jzsef testvreihez hasonlan - irigysgbl veti egy verembe a "harmadikat", ahonnt az csodlatos krlmnyek kztt szabadul ki, akrcsak a npmese jellegzetes hse, a "legkisebb fi", aki ugyancsak tbbnyire a harmadik a testvrek kzl, s aki minden kalandon diadalmaskodva ltalban szerencss vghez juttatja a mest. Zeus is Poseidn s Hads mellett Kronosnak harmadik fia, aki elkerli azt a veszedelmet, amely valamennyi testvrt elnyelte, st testvreit - hrom nvrt is - szabadtja ki Kronos gyomrbl. De Zeus tritos, azaz harmadik abban a tekintetben is, hogy Uranos s Kronos utn az, aki a harmadik istennemzedkben uralkodik. A mitolgiai cselekmnyekkel indokolhat jelznek erklcsi tartalmat tulajdontanak, amennyiben kifejezi Zeusnak az igazsghoz val viszonyt, ugyanazt, amit a mtosz avval is rzkeltet, hogy Dikt az lenynak mondja. Mert a br s a tan az, aki mint rdektelen harmadik az igazsg oldaln ll, ezrt fgg ssze a latin testis, a. m. "tan" a tertius, a. m. "harmadik" szval, s a tretyij sorszmnv a rgi orosz nyelvben is "dntbrt", "tant" jelentett. Tovbb Zeus tritos az, akinek a tkletessget, teljessget, sikert biztost hozzjrulsa szksges mg ott, ahol mr kt er sszejtszott, vagy kt tnyez megegyezett. Aiskhylos szerint hiba van valaki mellett Kratos s Dik, az "Er" s az "Igazsg", az osztlytrsadalomban ritka szvetsgben, gyzelemre ez is csak akkor vezet, ha Zeus, a "harmadik" is jelen van. Homrosnl Zeus tritos jelzje nem fordul ugyan el, legfeljebb annyiban, hogy lenyt, Pallas Athnt is "Tritos lenynak", Tritogeneinak nevezi, de Zeust tbbszr lltja elnk a "harmadik" jellegzetes szerepben. Zeus az, aki, amikor a grgk s a trjaiak kzdelme az isteneket is kt prtra osztotta, nem foglal llst, hanem a cselekmny legmagasabb kilt pontjrl, az Ida hegyrl nzi a hbort, s csupn a Vgzet beteljesedsre gyel. Idevg az is, hogy amikor a grgk s trjaiak eskvel ktttek fegyverszneti szerzdst, a kt szerzd fl fltt ll harmadik, Zeus, nem "teljestette" a szerzdst, ezrt bonthatta meg trjai rszrl Pandaros.

Minden megbeszlsen is Zeus telost ad jelenlte szksges; mint agoraios biztostja a npgylsen a kielgt hatrozatot, ltalban mint mtieta, kldi el a megfontoltsgot az emberek kz, s nyjtja kt ellenfl kzl egyiknek vagy msiknak a harci dicssget. Ezrt tartotta Pheidias szobrn Zeus a tenyern a szrnyas Nikt, a sebes szrnyon jr, llhatatlan "gyzelmet". Ez a szobor a Zeus tiszteletre minden negyedik vben tartott olympiai versenyjtkok sznhelyn, lis tartomnyban llott; maga a szobor elpusztult, de nmi kpet alkothatunk magunknak rla, mert tbb lisi pnz maradt rnk, melyre e szobor kpmst vertk, tbb rgi r szl rla, s jabban ntmintja is elkerlt. Pheidias szobra Zeust mr nem az erszak, hanem a fensbbsges er oldalrl mutatja, az isteni hatalomnak azon a fokn, mely mr a szeldsget s nyugalmat is jelenti, mint maga a vilgrend biztossga. Itt mr nincsenek erszakos mozdulatok, szemldknek egyetlen rndtsval kormnyozza a vilgot. Strabn rja, aki mg pen lthatta e szobrot, hogy Pheidiast Homros sorai ihlettk: "Szlt s stt szemldkvel intett Kronos fia, ambrosis frtjei hullmzottak a vilg urnak halhatatlan fejrl s megrzta vele a nagy Olympost."

Zeust, a vilg urt, Krta szigetn mint gyermekistent tiszteltk. A mtosz szerint itt, a Dikt hegy barlangjban szletett. Mg t idsebb gyermekt elnyelte Kronos, Zeust, a legkisebbet, megmentette Rhea s a Kursekre, valamint a Dikt hegy kt nymphjra, Adrasteira s Idra bzta, hogy felneveljk. Az Amaltheia nev kecske tpllta a gyermeket, a Kursek, a fegyveres ifjak pedig riztk a barlangban s drdikkal vertk rcpajzsukat, hogy a fegyverzaj elnyomja a gyermek srst, nehogy Kronos meghallja a hangjt. Sok mess hagyomny volt a gyermek Zeusrl, hallunk mg labdjrl is, melyet Adrasteia, a dajkja ksztett szmra. Azt is beszltk, hogy mhek tplltk. A mh grgl melissa, s gy nmelyek szerint az egyik nympha neve Melissa, msok meg Adrasteia s Ida atyjt mondjk Melisseusnak. Az Amaltheia kecske egyik szarvbl nektr, a msikbl ambrosia mltt, s az letrt szarvnak mondtk a bsgszarut is, Plutosnak, a "Gazdagsg"-nak s Tykhnek, a "Szerencs"-nek jelvnyt, amely telt-italt kifogyhatatlan bsgben ont magbl. Zeus pajzst, az aigist ("gisz"-t), mely eredetileg a stt viharfelht jelentette (kataigis = "vihar"), szintn evvel a kecskvel hozta kapcsolatba a npetimolgia. Aix (tve: aig-) = "kecske", mirt is az aigist "kecskebrpajzs"-nak magyarztk s azt regltk rla, hogy az Amaltheia kecske brbl kszlt.

Zeus felesge Hra, a "fehrkar" istenn. Hromszz ve szerettk mr egymst, mikor vgre hzassgot kthettek. Euboia szigetn az Okh cscsn lelte meg elszr Zeus Hrt, ms helyi hagyomnyok szerint ms hegyeken, de mindig a hegyek cscsn kpzeltk el a "szent menyegzt". Zeus, az g ura, itt, a hegy tetejn tallkozik Hrval, kit sokszor a Flddel azonostanak. Mert a hegyek cscsn tallkozik a Fld az ggel, mikor az aranyos felhk krllelik az ormokat. Ilyenkor az isteni fld sarjaszt friss pzsitot s gazdag virgzst, harmatos ltuszt, sfrnyt s jcintot. A srn ntt lgy nvnyzet puha kerevet gyannt emeli fel Zeust s Hrt a kemny fldrl, aranyos felh borul fljk s hull a csillog harmat. A "szent menyegz" nnept tavasszal nnepeltk a grgk, amikor az ldott es megtermkenyti a fldet. Erre mutatnak Hra jelvnyei is, fejn virgkoszor s kirlyni jogarn a kakukkmadr. A mtosz arrl tud, hogy kakukk kpben jtt el hitveshez Zeus, s a kakukksz a grg parasztok blcsessge szerint is hromnapos eszst jelent.

De Zeusnak mint a vilg urnak az gbolt csak egyik megmutatkozsa. Zeus s Hra viszonynak is csak egyik oldala az g s a Fld tavaszi tallkozsa, Hra asszonyi istensgnek csak egyik megmutatkozsa a Fld, mely tavasszal boldog nyugalommal vrja a termkenyt est. a felesge a vilg urnak s minden vonatkozsban az olymposi tkletessggel megvalsult asszonyisg.

A kakukk mellett a pva az szent madara, s ez Hra pompz asszonyi szpsgt, "pvskod" asszonyi hisgt fejezi ki. A tehn nagy, barna szemben viszont az anyai tekintet nyugalmt s mlabjt lttk, ezrt Hra asszonyi szpsgt ms oldalrl bopis ("tehnszem") mellkneve jellemzi akkor is, amikor a np emlkezetbl rgen kihullottak a rgi, llat alak (thriomorf) istenek, s mr senki sem tartotta szmon, hogy egykor Zeust bika s ni prjt tehn alakjban tiszteltk. Nehz rjukban Hra segtsgt vrtk az anyk, s az lenynak tartottk Eileitbyit, aki minden gyermek szletsnl jelen van. Anyai bszkesggel leginkbb Hbre, az "ifjsg" istennjre tekint. Az fia Ars, a hbor istene is s Hphaistos, a snta kovcsisten, de ennek csfsga nagyon bntja anyai hisgt.

Hra vdi a hzassg szentsgt; ebben a vonatkozsban a Gamlia vagy Zygia mellknevet viseli (grg gamos = "hzassg", zygon = "pr"). Az a nsz, amelytl tvol tartja magt, nem vezet boldogsgra. Plda r Treus s Prokn tragikus trtnete. Amikor Pandin, Athn kirlya a thrk kirlyhoz adta nl lenyt, az eskvn nem volt jelen Hra, sem pedig Hymenaios, a nsznek ifj istene, sem a kedves Kharis, hanem a bosszlls kegyetlen istenni, az Erinnysek tartottk a menyegzi fklyt, k vetettk meg a nszgyat, s bagoly huhogott a nszszoba tetejn. A baljslat eljelet igazoltk az esemnyeket: Treus meggyalzta Prokn hgt, Philomlt, s hogy ez el ne rulja, a nyelvt is kitpte. A szerencstlen leny jelekkel, bborba sztt kpekkel adta balsorst nvre rtsre, mire Prokn gy llt bosszt, hogy a Dionysos-nnep vad szenvedlyeket felszabadt szertartsai kzben sajt fit, Ityst lte meg s tlalta fel a mit sem sejt apnak. Mikor Treus megtudta, mi trtnt, karddal tmadt a nvrekre, de mindhrman madarakk vltoztak. Pandin kt lenya fecskv, illetleg flemlv, Treus pedig bbos bankv. Tavasszal a fecske csicsergsben a gyermekt bnbnan sirat Prokn gyszdalra vltek ismerni a rgiek.

A mtosz Hra hzassgt is folytonosan veszlyeztetettnek mutatja be, hogy ezltal minl tbb oldalrl s minl elevenebben lljon elttnk a hzassg vdelmezjeknt. maga a hitvesi hsg mintakpe; csbtja, Ixin szmra kr slyos bntetst Zeustl. Zeus annl kevsb ismeri a hsget. Istennkkel s haland asszonyokkal kel egybe Hra hta mgtt; Hra ilyenkor erlyesen vdi meg hitvesi jogait; vetlytrsnit s Zeusnak ezektl szletett gyermekeit (mint pl. Hraklst) kegyetlenl ldzi.

Msklnben sem ritka a civds az olymposi hzastrsak kztt. Egy kis sszekoccans megesik nha a legjobb hzassgban is, Zeus s Hra hzassga nem mutatn a hzassgot az olymposi tkletessg fokn, ha errl nem venne tudomst a mtosz. Az istenek lakomit meg-megzavarja a kt hzastrs szvltsa. S ilyenkor esetleg feloldja a feszltsget a nevets, ha Hphaistos valami trfs tlettel kzbelp, de az is megesik, hogy is prul jr, ha a civds kzben anyja prtjt fogja. Megtrtnt az is, hogy Hra srtdtten visszahzdott s szba sem llt az urval. De Zeus tud bnni az asszonyi llekkel. A Kithairn hegyn rejtzkdtt Hra, Zeus megtallja s cselhez folyamodik. A vidk kirlya, Alalkomeneus segt neki; egy szp tlgyfbl bbot kszt, amit Daidalnak neveznek, mert "mester" (daidalos) ksztette. Azt felltztetik szpen, menyasszonyi ruhba, eljnnek a szomszdos Tritn foly nymphi is, egytt van a nsznp s zeneszval vonulnak vgig Boitin. Erre mr elfogja Hrt a fltkenysg, lejn a Kithairn hegyrl. Plataiai asszonyainak ksretben jn Zeushoz, itt ltja csak, hogy Zeus felltette: nincs menyasszony, csak egy felcifrzott bbu. Hra kiengeszteldik, de mg a bbura is fltkeny s azt kveteli, hogy gessk el. Csak akkor engedi meg, hogy a bbu tiszteletre nnepet ljn ezentl Plataiai npe. (Ebben a vrosban valban volt is egy nnep - Daidal, "bbunnep" -, melynek szertartshoz a bbu nneplyes elgetse tartozott, akrcsak pl. nhol a kiszzshez, villzshez a magyar npszoksban.)

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
ra
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Linkek
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!